Search
Close this search box.

Herdenken is een moment om even in de spiegel te kijken

Bij een evenement als Bridge to Liberation moet er een hoop gebeuren. Plannen maken en uitvoeren, teksten schrijven, de muziek kiezen, noem maar op. Degene die hier verantwoordelijk voor is, is Alvin Williams. Hij is de artistiek leider van het herdenkingsevenement Bridge to Liberation.

Het maakproces

“Meer dan een jaar van tevoren bedenken we wat er gaat komen”, vertelt Alvin. “Voor de editie van september 2024, heb ik vorige zomer al bedacht wat gaan we doen en welk verhaal we gaan vertellen. Hoe kunnen we een gebeurtenis van zo lang geleden relevant maken voor nu? We bedenken een concept maar kleuren het nog niet in. Vervolgens is eind september de opvoering van de lopende editie. Ik ben dan aanwezig voor als er problemen zijn, we iets niet redden qua tijd of overmacht, voor als er iets omgegooid moet worden en om strategische input te geven. In principe is mijn werk dan al wel klaar en kan ik al verder met dromen over de volgende editie.”

Al snel na het evenement beginnen Alvin, Nazmiye Oral en Victor van Vloten met evalueren en maken ze een start met het bedenken van de scenario’s voor de volgende editie. “Hoe kunnen we het verhaal dat ik in de zomer al heb bedacht, mooi in kaart brengen? Rond Kerst weten Nazmiye, Victor en ik welke kant het opgaat en wat we in januari en februari gaan uitwerken. Zij pakken dat samen op en vervolgens presenteren we dit in april of maart aan alle betrokken partijen voor een akkoord. In april of maart hebben we een presentatie voor een akkoord van alle betrokken partijen.’

Elk jaar een nieuwe insteek

Om het evenement interessant te houden, bedenken we ieder jaar een nieuwe insteek rondom het thema.We kijken wat er speelt in de wereld, nu de oorlog in Gaza en een paar jaar geleden corona.” Zo zoekt Alvin naar de relevantie, een manier om de impact van oorlog en de waarde van vrijheid te vertellen. “Dat jij nu vrij bent is heel veel waard”, zegt hij betekenisvol.

Dit is niet de enige manier die Alvin gebruikt om een insteek te vinden. “Als er oorlog is, zijn er veel mensen die daarmee te maken hebben: mensen die de oorlog voeren, burgers, verzetsstrijders en bijvoorbeeld ouders met een kind aan het front”. Zo weet Alvin het verhaal van de Slag om Arnhem steeds op een andere manier te belichten en relevant te maken.

Verbinding

“Met een maatschappelijk evenement kun je veel mensen met elkaar verbinden”, vertelt Alvin. “We zijn altijd bezig met elkaars verschillen, maar als we met elkaar communiceren komen we erachter dat we eigenlijk veel meer overeenkomsten hebben. Daarom probeert Alvin zich bij Bridge to Liberation te focussen op de overeenkomsten. “Als je tien dingen samen deelt, zijn de twee verschillen niet meer zo erg”.

Stilstaan bij de vrijheid

Van alle momenten tijdens het evenement, vindt Alvin het binnenstromen van de mensen het mooist. Rond acht uur ‘s avonds komen de eerste mensen binnen en vanaf dan stroomt het steeds verder vol. “Ik ga dan nog even weg om iedereen succes te wensen en dan loop ik rond tien over acht terug, tussen de mensen door en zie ik gezinnen op kleedjes, jongelui, eigenlijk alles bij elkaar”.

Als het gaat om vrijheid, vindt Alvin de vrijheid van een ander borgen heel belangrijk. “Mijn wens om me vrij te voelen, mag niet betekenen dat jij je onvrij voelt. Vrijheid houdt in dat je kunt zeggen wat je wilt, maar als je daarmee een ander kwetst wil ik dat niet. Echte vrijheid betekent dat ik in staat ben jou te respecteren”.

Herdenken is een moment om even in de spiegel te kijken. “Je bent met het leven bezig, maar op een gegeven moment kijk je even in de spiegel. Hoe staan we ervoor? Dat is markeren, terugkijken, vooruitkijken, in de spiegel kijken, herdenken. Dat doe ik graag, als samenleving”.

Kijk op 20 september vanaf 20:30 mee via de livestream naar Bridge to Liberation 2024. Schrijf je vrijblijvend in en kijk mee op je beeldscherm naar het drijvend podium waar de artiesten Karsu, SEF, Jaap Reesema, Thomas Oliemans hun betoverende optredens brengen samen met Phion, orkest van Gelderland en Overijssel